I tvivl om hvilken harddisk du skal have? Det forstår vi skam godt. Derfor har vi gjort det let for dig med vores ekstern harddisk test her.

Du kan læse mere om, hvad du skal gå efter og hvilke modeller, som passer til dig.

Hvem er vinderen af vores ekstern harddisk test?

Vi begynder med slutningen, så du hurtigere kan komme til sagen omkring hvilken ekstern harddisk, der er bedst i test.

Hvad skal du tænke på, når du køber en ekstern harddisk?

1. NAVN – STR – PRIS

Den første ekstern harddisk i vores test er

2. NAVN – STR – PRIS

Den anden model i vores ekstern harddisk test er

3. NAVN – STR – PRIS

Ekstern harddisk test – opsummeret

Hvorfor købe en ekstern harddisk?

Harddisk er et ord vi bruger, når vi skal betegne en lagerenhed, som kan indeholde data. Disse data kan eksempelvis være dokumenter, billeder, film, musik, spil eller andet. I enhver computer sidder der en harddisk, som bruges til at opbevare computerens filer på. Disse typer harddiske kaldes interne harddiske, fordi de sidder i computeren og ikke er mobile.

Modstykket til disse harddiske er den eksterne harddisk, som egentlig er en forstørrelse af det velkendte USB memory card. Eksterne harddiske er blevet mere og mere populære igennem de seneste par år, pga. størrelsen af lagringsmediet, som på disse er blevet noget større. Det vil sige, at det nu er muligt at lagre store mængder filer på en mobil harddisk, som kan bæres rundt.

Denne form for lagring af filer er blevet meget anerkendt blandt eksempelvis studerende, som har mulighed for at gemme deres opgaver og lignende uden at frygte de bliver slettet – vi ved alle at en computer kan gå ned, og så er det jo rart at have en backup af sine filer.

Hvad skal jeg vælge?

Det er ikke altid lige let at gå på jagt efter en ny harddisk. Ofte handler valget om hvad man har brug for. Har du brug for at din interne plads på computeren bliver større? Så skal du lede efter en intern harddisk. Har du brug for at kunne lagre dine filer på en mobil enhed? Så skal du lede efter en ekstern harddisk.

Start først med at finde ud af hvor meget plads du egentlig har brug for. Hvis du skal bruge meget plads, vil det være fornuftigt, at kigge på de helt store harddiske, hvor vi snakker TB. TB er 1000 GB, hvilket er ret meget, hvis ens filer primært er dokumenter og musik.

Hvis ens primære filer er store mængder billeder i høj kvalitet, så er 1 TB sjældent nok, og så må man kigge efter de endnu større på 4-8 TB. Dog kan det oftest anbefales at holde sig omkring 2 TB, da disse prismæssigt er den mest optimale løsning. Det kan dog også være alt for meget med 2 TB, hvis man blot ønsker nogle ekstra GB til nogle få billeder og nogle ekstra gode skoleopgaver.

Der fås naturligvis også harddiske til lige netop dette behov – faktisk findes der eksterne harddisk til alle behov.